29 вересня 2025 року минуло 180 років від дня народження Івана Карповича Тобілевича. В історію української літератури і культури Іван Карпович Тобілевич (літературний і театральний псевдонім Карпенко-Карий) увійшов як видатний драматург, актор, режисер, театральний діяч, один із основоположників нового українського театру.
«… Він був одним з батьків новочасного українського театру,
визначним артистом та при тім великим драматургом,
якому рівного не має наша література.»
І. Я. Франко
Іван Карпенко-Карий (справжнє прізвище Тобілевич) народився 29 вересня 1845 року в селі Арсенівка Бобринецького повіту Херсонської губернії (тепер село Веселівка Новомиргородського району Кіровоградської області) в сім’ї збіднілого шляхтича, який працював управителем поміщицьких маєтків. Крім Івана Карпенка-Карого з цієї творчої родини походили Микола Садовський, Панас Саксаганський та Марія Садовська-Барілотті – ціла плеяда корифеїв українського театру.
В Арсенівці Іван прожив свої перші десять років. Хата його родини не збереглася, але вирахували місце, де вона могла стояти. Там нині монумент з табличкою. Натомість панський маєток уцілів. Це все зараз входить до складу музейно-природного заповідника «Тобілевичі» – філії обласного краєзнавчого музею.
Навчався Іван Тобілевич у Бобринецькому повітовому училищі, яке закінчив з відзнакою у 1859 році. Проте, через матеріальну скруту, подальшу освіту не мав змоги отримати і з чотирнадцяти років почав заробляти на прожиття. Майже два десятиліття забрала служба в різних канцеляріях – від писарчука до секретаря міської поліцейської управи.
На початку 1860-х, працюючи в повітовому суді в Бобринці, майбутній драматург познайомився з Марком Кропивницьким, разом з яким стали учасниками аматорського театрального гуртка. Тобілевич у цьому гуртку був і керівником, і режисером, і актором, беручи участь у створенні вистав за п’єсами Островського, Гоголя, Грибоєдова, Мольера, Шіллера. Захоплення Івана сценою було настільки сильним, що юнак ходив пішки за півсотні кілометрів до Єлисаветграда, щоб подивитися у виконанні місцевих акторів «Наталку-Полтавку», яку знав напам’ять.
У 1865 році Іван Тобілевич переїхав до Єлисаветграда. Працював столоначальникомimage повітового поліційного управління до 1883 року включно. У Єлисаветграді він захопився культурно-громадською діяльністю: став одним з ініціаторів створення Товариства для поширення ремесел і грамотності, а згодом і так званої ремісничо-грамотної школи, в якій безкоштовно навчалися діти бідняків. Брав участь і в роботі аматорського гуртка, збори від вистав якого йшли на допомогу бідним учням. Згодом гурток аматорів стає популярним у місті.
У 1870 році Тобілевич одружився з Надією Тарковською, рідною сестрою Олександра Тарковського (в майбутньому – учасника народовольчого гуртка, що збирався у будинку Тобілевичів, батька знаменитого поета Арсенія Тарковського і діда всесвітньовідомого кінорежисера Андрія Тарковського). На землі, отриманій у посаг, Іван побудував маєток, який після смерті дружини у 1881 році назвав на її честь хутором «Надія». З 1956 року «Хутір Надія» – державний музей-заповідник Івана Карпенка-Карого (Тобілевича).
У 1883 році в альманасі «Рада» письменник надрукував оповідання «Новобранець», підписане псевдонімом Гнат Карий. З цього псевдоніма згодом утворився новий – «Карпенко-Карий», що поєднує у собі імена батька митця та його улюбленого літературного персонажа Гната Карого – героя п’єси Тараса Шевченка «Назар Стодоля», у якій Іван Карпович грав Назара.
Тоді ж за зв’язок з українськими революційними гуртками і постачання паспортів революціонерам драматурга звільнили зі служби і незабаром відправили на три роки заслання (потім термін продовжили) в місто Новочеркаськ під гласний нагляд поліції. Там він одружився з Софією Дітковською, хористкою трупи М. Старицького. Працював ковалем, пізніше відкрив палітурну майстерню.
У засланні письменник написав свою першу драму «Чабан» («Бурлака») (1883), а також п’єси «Бондарівна» (1884), «Розумний і дурень» (1885), «Наймичка» (1885), «Безталанна» (1886). 1886 року у Херсоні вийшов перший «Збірник драматичних творів» І. Карпенка-Карого, а в 1887 році було опубліковано «Наймичку». Того ж року (1886) в альманасі «Степ» вийшла драма «Бондарівна» (1884).
Навесні 1887 року Карпенку-Карому було дозволено повернутися в Україну, але ще до кінця 1888 року він перебував на хуторі «Надія» під гласним наглядом поліції (негласний нагляд було знято з нього 12 березня 1903 року).
Іван Карпович вступив до театральної трупи свого брата Миколи Садовського, пізніше – до трупи іншого брата – Панаса Саксаганського. До кінця життя драматург продовжував боротися за український театр. У 1897 році на з’їзді сценічних діячів у Москві Панас Саксаганський виголосив з трибуни написану братом записку, де засуджувалися факти утисків та переслідування українського театру.
1899 року Карпенко-Карий написав історичну трагедію «Сава Чалий», присвячену подіям гайдамаччини XVIII століття. У 1900 – 1904 роки створює власну театральну трупу, пише п’єси «Хазяїн» (1900), «Суєта» (1903), «Житейське море» (1904).
Письменник залишив помітний слід у театральному мистецтві. За роки гри на професійній сцені він створив цілу галерею яскравих образів, серед яких: Прокоп Шкурат («Сватання на Гончарівці» Г. Квітки-Основ’яненка), Возний («Наталка Полтавка» І. Котляревського); герої власних п’єс: Мартин Боруля з однойменної комедії, Терешко Сурма («Суєта») Іван («Безталанна»), Дід мірошник («Наймичка»), Потоцький («Сава Чалий»), Герасим Калитка («Сто тисяч»), Терентій Пузир («Хазяїн») та ін.
1906 року важка хвороба спонукає Карпенка-Карого залишити сцену і виїхати на лікування до Берліну. Саме там, 2 вересня 1907 року митець пішов з життя. Поховали його на кладовищі на хуторі «Надія».
Найбільше Іван Карпович прославився як драматург – він написав 18 оригінальних п’єс. Першою сатиричною комедією, що вийшла з-під пера драматурга після того, як Карпенко-Карий позбувся «гласного нагляду», була комедія «Гроші», написана ним в 1889 році. Сатирична комедія «Хазяїн» є художнім продовженням комедії «Сто тисяч». В основу сюжету п’єси «Мартин Боруля» Іван Карпович поклав невигаданий факт з життя родини Тобілевичів.
Драматургія І. Карпенка-Карого, вражаючи тематичним і жанровим багатством, своєрідно підсумувала майже столітній розвиток українського театру, піднявши його на новий рівень. Акторський талант, організаторські здібності, художньо-критичне мислення митця не лише суттєво збагатили національну театральну культуру, а, певною мірою, пролонгували і забезпечили її входження у європейський художньо-естетичний контекст, зробили український театр його невід’ємною складовою.
П’єси українського класика продовжують ставитись на сучасній театральній сцені, вони стали основою низки фільмів-спектаклів та екранізацій, зокрема: «Мартин Боруля» (1953, реж. О. Швачко), музичний фільм «Наймичка» (1964, реж. І. Молостова, В. Лапокниш), «Сто тисяч» (1957, реж. В. Іванов), «Хазяїн» (1976, реж. Ю. Некрасов, А. Ріпко), телеспектакль «Житейське море» (1983, реж. Алла Бабенко, Василь Вітер).
Немає коментарів:
Дописати коментар